Test DS 90 X

**TEST** Can Am DS X 90 = tento stroj je samozrejme len v nehomologovanej verzii, keďže u nás nie je možné na oficiálnych komunikáciách jazdiť bez vodičského oprávnenia a tento stroj je určený pre deti od 10 rokov 😎.



Táto štvorkolka pre najmenších je športovým prevedením stroja z rady DS. Motor s objemom 90 ccm je vzduchom chladený štvortakt s výkonom cca 6,5 koňa. Je to výkon, ktorý v plnej miere postačuje pre začínajúcich malých jazdcov aj v ťažšom teréne a nesklame ani v prudkých výjazdoch. Maximálna rýchlosť na rovinke je s 35 kg jazdcom cca 48 km/h čo je naozaj dosť a ako rodič by som prijal aj menšiu rýchlosť 😊, avšak to technicky bez straty výkonu nie je možné. Na druhej strane sa netreba obávať, pre deti, ktoré sú s jazdením úplne na začiatku sa dá generálne obmedziť výkon, a tým pádom aj maximálna rýchlosť.

Športová verzia „X“ je oproti štandardnej DS90 okrem športovejšieho vzhľadu oveľa širšia (o 80mm), o niečo vyššia (o 30mm). Čo je však najväčším rozdielom sú brzdy a zavesenie podvozku. Tlmiče sú pri športovej verzii „X“ použité HPG piggyback so zdvihom 180 mm vpredu a 230 mm vzadu, čo je oproti štandardným tlmičom so zdvihmi 90 mm vpredu a 160 mm vzadu pri verzii DS obrovským rozdielom. Samotné ramená náprav sú pri klasickej DS jednoduché A-ramená a pri DS X dvojité A ramená ako pri veľkých štvorkolkách. Ako som už spomenul, ďalším veľkým rozdielom sú brzdy, ktoré sú pri klasickej DS bubnové s mechanickým ovládaním a pri športovej DS X kotúčové hydraulické ako na veľkých strojoch. Úplne odlišné sú aj pneumatiky a disky kolies, pri DS oceľové disky a pri DS X hliníkové disky. Klasická DS má Predné pneumatiky Duro Thrasher 19 x 7 x 8palcov (48,3 x 17,8 x 20,3 cm) a zadné pneumatiky Duro Power Trail 18 x 9,5 x 8

palcov (45,7 x 24,1 x 20,3 cm). Športová DS X má Predné pneumatiky Kenda Claw 20 x 6 x 10 palcov(50,8 x 15,2 x 25,4 cm) a zadné pneumatiky Kenda Claw 18 x 10,5 x 8 palcov(45,7 x 26,7 x 20,3 cm). Oba stroje majú permanentný zadný náhon s bezstupňovou prevodovkou CVT a možnosťou radenia F/N/R (jazda vpred/neutrál/ jazda vzad). Samozrejmosťou pri oboch modeloch je elektrický štart s možnosťou nožného štartovania. Klasická verzia DS má vpredu aj vzadu svetlá, pričom športová verzia svetlá nemá. Oba modely majú vpredu malý úložný priestor s objemom cca 3L a palivovú nádrž 6L.

Tieto rozdiely posúvajú športovú DS X vo výkonnosti a schopnosti športovej jazdy oproti klasickej DS do úplne inej dimenzie. Ak pri klasickej DS sa predpokladá kľudná jazda začínajúcich detí pod dohľadom dospelých, tak športová DS X je schopná jazdiť na reálnej závodnej trati, alebo zdolávať celkom slušnú porciu offroadu, kde jediným limitom je absencia predného náhonu. Dovolím si tvrdiť, že v limite bočného náklonu má táto mašinka dokonca navrch oproti veľkým strojom. Vzhľadom k týmto rozdielom je športový model DS X pri normálnej jazde aj oveľa bezpečnejší ako model DS. Keďže výkon oboch strojov je rovnaký, nie je žiadny problém začať jazdiť hneď na športovom modeli DS X, avšak treba brať do úvahy cenový rozdiel cca 23% (čo je cca 1000,- €). Dôležité je tiež poznamenať, že dostupné sú posledné kusy týchto strojov a pre modelový rok 2023 budú pre deti dostupné modely RENEGADE 110 a RENEGADE XXC 110.

nastavenie celého stroja sme prispôsobili jazdcovi na mieru. Správne nastavenie stroja je dôležité aj pre malých začínajúcich jazdcov, vyhnete sa tak zbytočným zlozvykom, ktoré môžu naši malí jazdci získať a vo veľkej miere im správnym nastavením stroja samotnú jazdu významne uľahčíte.

Ako jazdí tento malý športovec ? Ako drak 😁. V prípade, že má vaša ratolesť aspoň trochu motoristický adrenalín v krvi, budete sa už po pár kilometroch čudovať čo s touto mašinkou dokáže. Samozrejme nájsť tomuto stroju jeho limity bude trvať oveľa dlhšie 😎. Keďže väčšina z nás sa o svoje ratolesti samozrejme bojí, prvé jazdy sú logicky pomerne opatrné. Náš testovací jazdec Filip má 12 rokov a skúsenosti so štvorkolkami a offroadom už mal, čiže to šlo pomerne rýchlo, začiatky sme preskočili a po mesiaci jazdenia som si dovolil napísať dokonca tento test 😉.

Príprava stroja pred samotným jazdením spočíva v prípade natankovaného stroja len v otvorení palivového ventila, zapnutím zapaľovania a naštartovaním (počas chladnejšieho obdobia so sytičom) 😎. Dôrazne apelujeme na rodičov a trénerov, aby svoje deti pri jazde na štvorkolke vybavili kompletným certifikovaným motokrossovým oblečením a chráničmi vrátane čižiem a prilby ! Nezabudnite na chránič krku a rukavice. Neexistuje žiadna výnimka a aj pri testovacej jazde „okolo domu“ trvajte vždy na kompletnom ustrojení jazdca. Zdravie našich detí je prvoradé a v neposlednom rade naše detičky získajú návyky, ktoré sa im pri akomkoľvek motoristickom športe veľmi zídu.

Prvé dojmy nášho malého jazdca Filipa boli naozaj pozitívne a nadšenie striedalo radosť 😎. DS X mu okamžite „padla do ruky“ a moje výzvy „choď pomalšie, kým si zvykneš“ boli obvykle platné asi 15m jazdy 😁. Začali sme na asfaltovej ploche, kde si vyskúšal reakcie stroja a samozrejme nechcelil sme podceniť ani zábeh motora, remeňa variátora a bŕzd. Keď som pri zákrutách na asfalte videl striedavo ľavé a pravé zadné koleso vo vzduchu cca 15cm, pochopil som, že už si začínajú so štvorkolkou tykať 😁. Vo Filipovom prípade to bolo cca po 15tich minútach. Na druhý deň sme sa vybrali po poľných cestách a lúkach aby sme vyhodnotili nastavenie tvrdosti tlmičov, tlaku pneumatík a geometriu podvozku. Podľa Filipkových slov boli začiatky na lúkach a poľných cetách nudné, ale chápal, že zoznámenie so strojom a zábeh stroja sú činnosti, ktoré musí absolvovať 😉. Po pár jazdách sme zhodnotili, ktoré nastavenia zmeníme a výsledkom bolo nastavenie trochu väčšieho odklonu predných kolies, znížená tvrdosť zadného aj predných tlmičov a podhustenie pneumatík tesne pod minimálnu doporučenú hodnotu (na zimu znížime tlak pneumatík výrazne pod doporučenú minimálnu hodnotu), nastavili sme tiež ergonómiu brzdových páčiek a uhol sklonu riadidiel.

Hurá do terénu, alebo offroad v podaní DS X 😜. Napriek tomu, že tento stroj nie je primárne určený na offroad jazdenie sa cíti aj v ťažšom teréne ako ryba vo vode. Obrovskou devízou je pomerne nízke ťažisko, široký rozchod kolies a na túto kategóriu veľmi dobré tlmiče pruženia. Treba tiež spomenúť výborné brzdy, hoci pre offroad nie sú kľúčové, čo je však naozaj veľká výhoda, sú zahnuté predné spodné ramená, vďaka nim prejde štvorkolka aj pomerne hlboké koľaje. Štvorkolka s našim malým Filipom, ktorý to berie veľmi vážne prechádzal aj náročnejšie úseky hladko a dovolím si tvrdiť, že aj niektorí dospelý jazdci, ktorých školíme by si z neho mohli brať príklad v tom ako počúvať inštruktora idúceho za ním. Zábavné bolo, že pri bočnom náklone v prudkom zjazde a výjazde boli inštruktori na veľkých strojoch vo väčšom strese ako Filip, ktorý tieto úseky prechádzal s absolútnym prehľadom😁. Okrem perfektného vyvažovania stroja telom jazdca ťažil aj z perfektnej geometrie tohto stroja a zo zadnej tuhej nápravy, ktorá však samozrejme nesie so sebou pri offroade aj negatíva. 

Keď sme prišli k prvým strmším výjazdom ukázalo sa, ž extrémne široké zadné pneumatiky dokážu do istej miery kompenzovať absenciu predného náhonu, avšak je nevyhnutné aby jazdec prechádzal tieto úseky dynamicky, čo sa samozrejme Filipovi veľmi páčilo 😜. Strmé zjazdy boli bezproblémovou zábavou, stroj je maximálne stabilný a jeho geometria je viac než priateľská, netreba však zabúdať, že DS X má rada dynamiku. Koniec koncov to pre nás nebolo žiadnym prekvapením, nakoľko je to predsa len športové náradie, aj keď pre deti 😎. Vo väčšom blate sme s týmto strojom ešte neboli, ale určite sa to stane 😜. Ako inštruktora ma predovšetkým prekvapilo s akou ľahkosťou a pomerne veľkou rýchlosťou dokáže táto mašinka v teréne jazdiť. Ako rodiča ma to prvé kilometre aj trochu desilo, ale keď som videl, že to má Filip pod kontrolou, trochu ma to ukľudnilo 😊. Podotýkam, že stroj sme nijako nelimitovali a Filip má od začiatku nastavený plný výkon.

Čo si o tomto stroji myslíme ? Je to ideálna mašinka pre mladých ambicióznych jazdcov. Myslíme si, že je ideálnou voľbou pre získanie návykov potrebných k jazde na štvorkolke a získanie zručností, bez ktorých by jazda na veľkej štvorkolke nebola bezpečná. Rovnako je vhodným nástrojom pre začínajúcich pretekárov a bez vážnejších úprav je tento stroj vhodný aj pre rôzne amatérske a detské preteky. Nenáročná údržba a relatívne nízka obstarávacia cena nezruinuje vašu peňaženku a prinesie do života vašich ratolestí úplne nový smer a vytiahne ich z interiéru od počítačov a sociálnych sietí 😎. Minimum priestoru na parkovanie a nízka spotreba je už len bonusom a relatívne nízka hlučnosť umiestňuje túto mašinku bez problémov aj do obytných zón, kde nebude obťažovať vaše okolie 😉.

Na záver spomenieme aj model DS 90 , ktorý je lacnejšou a „civilnejšou“ alternatívou pre menej náročných jazdcov, prípadne jazdcov bez ambícií športového, prípadne extrémneho jazdenia na štvorkolke. Model DS 90 má tiež lepšiu ochranu proti blatu a sériovo má svetlá vpredu aj vzadu.

DS 90 X

DS 90 STD (standard)

Návrat hore
Scroll to Top

×