Test Outlander XTP 1000R MAX

**TEST** Can Am Outlander XTP 1000R MAX 2022 = tento stroj je síce v tejto verzii nehomologovaný model (INT), ale okrem absencie ABS systému a vyššieho výkonu a športovejšie naladeného motora je tento stroj identický s najpopulárnejším strojom v našej ponuke (model XTP1000 MAX).

Táto štvorkolka je vrcholovým prevedením stroja z rady Outlander. Motor ROTAX V-twin 1000 má v homologovanom prevedení stroja výkon 80 koní (v nehomologovanom prevedení 1000R má až 91 koní). Je to výkon, ktorý v plnej miere naozaj využije len veľmi skúsený jazdec. Výrobca však myslel aj na menej skúsených jazdcov, a preto majú všetky štvorkolky od kubatúry 570ccm možnosť elektronicky regulovať výkon a prejav motora, túto funkciu zabezpečuje systém iTC (plynová páčka neovláda klapku štandardne lankom ale elektronicky). Vďaka tejto technológii dokáže zvládnuť priemerný jazdec aj takýto extrémny stroj, avšak všetkým začiatočníkom veľmi odporúčam zoznámiť sa s týmto motorom najskôr na najjemnejšom režime WORK, ktorý obsahuje aj rýchlostné obmedzenie na cca 75 km/h.

V režime WORK je stroj stále dostatočne agilný avšak veľmi príjemný na ovládanie a dávkovanie plynu. V režime NORMAL už hovoríme o naozaj svižnom a pomerne agresívnom prejave a určite by som tento režim ako začiatočník použil až po naozaj dôkladnom zoznámením sa s týmto strojom. Dôrazne potom varujem pred zvolením športového režimu 😉, v takom prípade by mal jazdec naozaj vedieť, čo robí, nakoľko v tomto režime je štvorkolka naozaj veľmi ostrá a agresívna, a nemá už tendenciu odpúšťať chyby☝️. Pri prevedení motora 1000R toto pravidlo platí dvojnásobne ☝️ a pripomínam, že prevedenie 1000R nemá ABS systém a má de facto “rozdelené brzdy” (predná/zadná), a tým pádom sa stáva nekompromisným športovým náradím a nebojím sa použiť prirovnanie k zbrani 💪😎💪.

Podvozok má tento ultimátny stroj ako inak, jednoducho ultimátny 😎. Už v sériovom prevedení sú použité špičkové plne nastaviteľné tlmiče (tvrdosť aj útlm) FOX 1,5 PODIUM QS3 v kombinácii s prednými zahnutými ramenami pre lepšiu svetlosť podvozku. Takto vyladený podvozok dáva tušiť, že sa aj pri obzvlášť dynamickej jazde dokáže tento stroj extrémne dobre absorbovať nerovnosti a nezľakne sa žiadnej zákruty aj pri bláznivom driftovaní v akejkoľvek rýchlosti. Predpokladom pri takejto jazde je samozrejme aj špičkový jazdec (pozn. autora). V prípade tohto stroja ide o dlhú verziu (MAX) pre dvojčlennú posádku, čo dodáva stroju v kombinácii so špičkovým podvozkom veľmi dobrú stabilitu a pocit istoty. V žiadnom prípade sa netreba obávať o agilitu a obratnosť dlhej verzie, nakoľko pre drvivú väčšinu užívateľov je negatív, ktoré dlhší rázvor prináša veľmi málo a sú zanedbateľné 😉.

Novinkou od modelového radu 2022 je systém VISCO 4-Lok, čo je v preklade 100%tná uzávierka predného diferenciálu (aj XTP 1000 aj XTP 1000R). Tento systém dovolí jazdcovi v prípade úplne uzamknúť predný diferenciál a získať v prípade potreby maximálnu možnú trakciu (v tomto režime stroj automaticky zvolí maximálnu intenzitu posilňovača riadenia). Upozorňujeme však, že aj tento režim vyžaduje určité skúsenosti jazdca, nakoľko v prípade uzamknutého predného diferenciálu je stroj ťažšie ovládateľný a nekompromisný. Tento systém vzbudil v našom profesionálnom testovacom jazdcovi veľké nadšenie, nakoľko podľa jeho slov by sa so strojom bezpečne nikdy nedostal na miesta, ktoré teraz s týmto systémom dokáže zdolať 💪😎💪.

Vo výbave XTP je sériovo predný a zadný nárazník, čo významne prispieva k ochrane stroja a v neposlednom rade sú nárazníky miestom, za ktoré je možno stroj stabilizovať napríklad v prípade extrémneho náklonu, či už spolujazdcom ručne, alebo lanom za pomoci ďalšej štvorkolky. Rovnako má výbava XTP sériovo masívnu ochranu rukovätí jazdca, ktorá je veľmi významným bezpečnostným prvkom pri ochrane rúk. Výkonný navijak je pri tejto výbave samozrejmosťou a štandardne sa dodáva s oceľovým lanom, my sme zvolili výmenu za syntetické lano a hliníkový prievlak. Ďalším významným prvkom vo výbave XTP dodávaným sériovo, sú špeciálne hliníkové 14″disky kolies so systémom BEADLOCK. Tento systém zabezpečuje aj pri nižšom tlaku pneumatík stabilitu pneumatiky na disku a zabraňuje nechcenému vyzutiu pneumatiky. Podhustenie pneumatík (zníženie tlaku pod štandardnú predpísanú hodnotu) významne zvyšuje trakciu v prípade jazdy po nespevnených povrchoch, preto je tento systém naozaj veľkým prínosom pri jazde v extrémnom teréne.

V neposlednej rade však tento systém významne spevňuje disk v mieste, kde je najzraniteľnejší a v prípade poškodenia je možné vymeniť samotný veniec BEADLOCKu 😉 . Ako každý Outlander je aj tento model vybavený systémom brzdenia motorom pri zjazde, čo významne prispieva k bezpečnosti a plynulosti jazdy v náročnom teréne (pre modely 2023 bude k dispozícii dokonca užívateľské elektronické nastavenie účinnosti tohto systému iEB, čo veľmi radi privítame). Trojstupňový dynamický posilňovač riadenia DPS je v tomto segmente strojov samozrejmosťou, čo ocenia predovšetkým menej fyzicky zdatný jazdci. Za zmienku pri výbave XTP tiež stojí obrovský 7,6″ konfigurovateľný digitálny display, ktorý je výborne čitateľný aj na priamom slnku a oproti nižším verziám výbavy zobrazuje viac údajov. Okrem vyššie spomenutých prvkov výbavy XTP by sme ešte spomenuli duralové kónické riadidlá, ktoré tiež prispievajú ku komfortu jazdy.

Konkrétne náš testovaný stroj sme vybavili nasledovnými doplnkami :

  • originálna kompletná duralová ochrana podvozku (nevyhnutnosť, ktorú absolútne odporúčame na každý stroj)
  • rozširovacie duralové podložky vpredu aj vzadu 30mm
  • originálny predný reling na nosič
  • originálna polstrovaná taška do relingu na predný nosič
  • originálny zadný 86L kufor
  • originálne diaľkové bezdrôtové ovládanie navijaka Warn
  • originálne ochrany rukovätí spolujazdca
  • originálne vyhrievanie rukovätí jazdca
  • originálne zadné zásterky
  • držiak navigácie (mobilného telefónu/tabletu) s úložným priestorom
  • predná LED rampa s prepínaním režimu
  • LED žiarovky LUXURY do všetkých predných svetiel (modely 2023 budú mať vpredu originálne LED svetlá)
  • originálne duralové protišmykové stupačky jazdca
  • tepelný štít výfuku pre lepšiu ochranu tlmiča pruženia
  • syntetické lano navijaka a hliníkový prievlak
  • tašky na predné blatníky MOOSE

Táto dodatočná výbava je pre väčšinu jazdcov viac-menej nevyhnutnosťou 🙂 . Rozširovacie podložky pod kolesá odporúčame skôr jazdcom, ktorí sa pohybujú v extrémnom teréne, pomerne významne totiž pomáhajú v bočnom náklone. Treba však poznamenať, že na klasickej ceste pri vyšších rýchlostiach trochu zhoršujú jazdné vlastnosti, konkrétne nervozitu stroja v priamom smere jazdy. Vyhrievanie rukovätí je pre väčšinu jazdcov príjemným doplnkom, ktorý prispieva ku komfortu jazdy v chladnejšom období, a pre jazdcov jazdiacich v zime je de-facto nevyhnutnosť. Diaľkové bezdrôtové ovládanie navijaka je skvelým doplnkom pre jazdcov jazdiacich v náročnejšom teréne, kde sa navijak používa častejšie, ale predovšetkým pre jazdcov, ktorí jazdia sami a nemajú možnosť pomoci ďalšou osobou. .

Syntetické lano navijaka je ľahšie a oveľa bezpečnejšie pri používaní, avšak treba spomenúť, že je menej odolné voči mechanickému poškodeniu. Úložné priestory, zásterky a reling je skôr vecou osobného vkusu a individuálnej potreby, ale my nedáme dopustiť na prednú polstrovanú tašku, v ktorej sa ani pri jazde v náročnom teréne nepoškodí fotoaparát, mobil a iná krehká batožina, alebo výbava. Rovnako LED svetlá a prídavná LED rampa je super doplnkom pri jazde v noci, keď platí, že svetla nie je nikdy dosť 😉. Na záver spomeniem zdanlivo zanedbateľný a relatívne lacný doplnok, ktorým sú duralové stupačky jazdca, ktoré významne prispievajú k bezpečnosti. Predovšetkým pri jazde v blate a snehu sa noha na stupačke nešmýka, ani keď je plocha stupačky zaplnená blatom, alebo snehom

Jazda s týmto strojom je naozaj zážitkom aj pre tých najnáročnejších jazdcov. Štvorkolka je postavená na platforme G2, čo je najrobustnejší rám v tejto kategórii (používaný na strojoch od kubatúry 650ccm a pre stroje 570 XU) a je to naozaj cítiť, stroj je komfortný, stabilný, poslušný a vyžaruje pre jazdca pocit komfortu a bezpečia. Ochota zatáčať vo vyšších rýchlostiach je pri štvorkolke až prekvapivá. Zamatové odfukovanie veľkého dvojvalca je príjemné a neobťažuje, skôr lahodí uchu, výfuk je naladený presne ako by sme si ho predstavovali, ani príliš tichý, ale v žiadnom prípade to nie je ohlušujúci rachot, ktorý by mohol väčšinu užívateľov obťažovať.

V režime WORK je svalnatý motor skrotený na úroveň citlivého a poslušného spoločníka. Aj v tomto režime mu však zostáva dostatok výkonu na prekonanie akejkoľvek prekážky. Tento režim jednoznačne odporúčame pri komplikovaných prejazdoch, kde by neúmyselne prudká akcelerácia mohla spôsobiť nechcený preklz kolies a prípadné pošmyknutie stroja (prejazdy na nespevnenom povrchu na okraji rokliny a pod.). V tomto režime je maximálna rýchlosť obmedzená na cca 75 km/h. V kombinácii so zaradenou predvoľbou „L“ sa nedostatku výkonu obávať nemusíte ani na tomto režime. Rovnako odporúčame režim WORK pri zábehu nového remeňa variátora, výučbe nových jazdcov, menej skúseným jazdcom, zábehu motora, jazde na povrchoch s nízkou adhéziou a podobne.

 

V režime NORMAL sa stáva stroj oveľa agresívnejším. POZOR toto označenie display stroja neindikuje (nie je zobrazené). Už aj tento režim môže menej skúseným jazdcom spôsobiť vrásky na čele a menej odvážnym aj sporadické pocity strachu J. Riadiaca jednotka motora reaguje na otváranie plynu oveľa rýchlejšie a výkon prichádza vo veľkých porciách celkom bezprostredne. Odporúčam použiť tento režim až v momente, kedy sa jazdec dôkladne zoznámil so strojom na režime WORK. Naopak dôrazne neodporúčam používať režim NORMAL menej skúseným jazdcom v komplikovaných situáciách, zvlášť na klzkom povrchu a v bočných náklonoch. So zaradenou predvoľbou „L“ pri tomto režime v prípade prudkej akcelerácie na asfalte nastane „wheelie“ (stroj sa postaví na zadné kolesá) a v prípade neskorej reakcie jazdca sa môže stroj dokonca prevrátiť dozadu.

 

V režime SPORT je stroj určený naozaj iba do veľmi skúsených rúk J. Na druhej strane je pre jazdcov so športovými skúsenosťami v motošporte a pre veľmi skúsených jazdcov na štvorkolkách naopak veľmi čitateľná a oveľa ľahšie sa v tomto režime jazdí kontrolovaným šmykom (drift). Režim SPORT poskytuje absolútne okamžitú odozvu plynu a tento prejav je naozaj nekompromisný. Na toto treba brať zreteľ, nakoľko neskúseného jazdca môže reakcia stroja veľmi prekvapiť a v prípade, že sa toto stane v komplikovanej situácii, môže to viesť k fatálnym dôsledkom. Náš skúsený testovací jazdec sa vyjadril, že okrem jazdy v kontrolovanom šmyku (drift) a vyslovene extrémnej športovej jazdy nepoužíva režim SPORT vôbec, aj na klzkom povrchu je totiž kontraproduktívny a nežiadúci. To neznamená, že profíka nevie tento režim potešiť J, čo sa v prípade modelu XTP 1000R, ktorá je naladená o dosť ostrejšie prejaví na každom z režimov ešte významnejšie. Ako sa hovorí, výkonu nie je nikdy dosť, ale v tomto prípade konštatujem, že výkon motora 1000 reálne využije na 100% zrejme menej ako 10% jazdcov (o 1000R ani nehovorím). Treba tiež konštatovať, že v prípade motora 1000R v kombinácii s režimom SPORT a ostrejšej jazde sa pod 16 L/100 km dostanete len veľmi ťažko. Je to daň za obrovský výkon, a preto mu túto hodnotu odpúšťame J.

Stabilitu tohto stroja sme už spomenuli, ale vrátim sa k tlmičom FOX. Predovšetkým v strmých výjazdoch na členitom povrchu oceníte, keď sa stroj tak veľmi neodráža od prekážiek a doslova cítite ako sa snaží udržať trakciu za každú cenu.  Veľa jazdcov si totiž neuvedomuje, že práve dostatočná trakcia je to, na čom  najväčšiu zásluhu majú práve tlmiče pruženia. Samozrejme nielen trakcia, ale aj bezpečnosť a komfort v náročnejšom teréne je to, za čo sa oplatí v tomto prípade priplatiť formou zvolenej výbavy XTP.

Čo si o tomto stroji myslíme ? Je to naozaj dravec, ktorý pozerá na ostatných zhora, hoci s týmto motorom zrejme nie je pre každého jazdca tým najoptimálnejším riešením. Samozrejme aj jej cena definuje, kto sa pre tento skvelý stroj rozhodne. Nedá mi nespomenúť jeho slabšieho brata XTP 650. Úplne identický stroj s menším motorom je podľa nás naozaj optimálnym riešením pre zákazníkov, ktorí chcú to najlepšie, ale nemajú ambície využívať brutálny výkon tisícky. Treba však poznamenať, že aj s motorom 650 je táto štvorkolka dostatočne „živá“ a nebudete sa s ňou zďaleka nudiť 😀

Scroll to Top

×