Can-am Spyder a jazda na ňom

Na našej Facebookovej stránke som dostal otázku ako sa v skutočnosti jazdí na trojkolke Can Am SPYDER, a čo presne znamená vlastniť tento stroj, ktorý stojí na vrchole rebríčka v produkcii Kanadskej spoločnosti BRP.

Ja rád používam vetu, že pri jazde na Spyderi sa oproti jazde motorke dá fajčiť 😁 .

 Ale poďme si to vysvetliť vážne 😄. Spyder je exkluzívny a výnimočný dopravný prostriedok, na ktorom sa stretáva komfort kabrioletu, zážitok bezprostrednosti s prírodou ako na motorke a bezpečnosť a stabilita ako na štvorkolke. Veľa ľudí tomu hovorí motorka, ktorá má o jedno koleso navyše, ale správnejšie by bolo : štvorkolka, ktorá má o jedno koleso menej 😆.

 Jazda na tomto stroji technicky pripomína štvorkolku s obrovským výkonom, ktorá má však oveľa zábavnejší prejav na zadnej náprave. Reálne to znamená, že je zadok “hravejší” a dovolí aj čiastočný drift. Týmto spôsobom dokáže prejsť zákrutu oveľa dynamickejšie a zábavnejšie.

Tento stroj síce nemá princíp nakláňania ako skútre s dvoma kolesami vpredu, alebo Yamaha Niken, avšak vďaka nezávislým ramenám na prednej náprave určitý náklon stroja dovolí, a tým kombinuje stabilitu štvorkolky a fyzikálne prirodzený náklon motorky (aj keď minimálny). Motorkári by mohli oponovať, že dynamiku motorky Spyder nikdy mať nebude. Toto som si myslel aj ja ako starý motorkár, ale keď som si jazdu na Spyderi osvojil, tak musím konštatovať, že pri správnej technike jazdy (vysadanie v zákrutách a prenos ťažiska zmenou polohy tela jazdca) je Spyder v správnych rukách veľmi silným konkurentom v zákrutách aj pre motorky. Predovšetkým dominuje v prudkých pomalších zákrutách, tam je skoro neporaziteľný. Jednoducho ide o to, že na motorke musí jazdec okrem správneho náklonu, rýchlosti a stopy riešiť aj adhéziu, teda kvalitu asfaltu, poveternostné podmienky, prítomnosť nečistôt, štrku atď. Na SPYDERi sa o zlom povrchu dozviem obvykle “až po vojne” , buď ma o tom informuje ľahký šmyk na zadnej náprave, alebo kontrolka stabilizačného systému (áno, Spyder má plnohodnotný stabilizačný systém podobný ako moderné autá).

Ako jazdec na Spyder mám preto oveľa čistejšiu hlavu pred prejazdom zákruty a dovolím si zvoliť vyššiu nájazdovú rýchlosť do zákruty. POZOR = to neznamená, že Spyder zvládne všetko bez jazdca, aj tu sú limity, kde treba zapojiť hlavu a predovšetkým telo jazdca, v prípade, že k šmyku dôjde, buď skúsenosti nemám a som iba “pasažier čiastočne ovládajúci stroj” a po zásahu stabilizácie a znížení rýchlosti samotným riadiacim systémom si odnášam iba zážitok v podobe šteklenia v žalúdku a brnenie prstov sprevádzaný pár minútovým strachom. Avšak ak ako skúsený jazdec vysadnem do správnej strany a doprajem si v šmyku kontrolovaný drift  prejdem zákrutu stabilne a oveľa rýchlejšie ako motorka (a hlavne bez potenciálneho pádu). V tomto prípade si odnášam ako jazdec zážitok z rýchlej kontrolovanej jazdy umocnený slušnou dávkou vyplaveného adrenalínu 🤣. V prípade klasického cestovania je Spyder samozrejme oveľa menej únavný ako motorka, nakoľko jazdec nemusí pracovať s hmotnosťou stroja, a oveľa menej tu pôsobia aj vonkajšie vplyvy ako vietor, nerovnosti vozovky hmotnosť spolujazdca a batožiny.

Výbava stroja je pri modeli LIMITED extrémna, a preto komfort jazdy sa dá skutočne porovnať s kabrioletom, od vyhrievaných sedadiel jazdca aj spolujazdca, rukovätí riadidiel, madiel spolujazdca, veterným štítom s elektrickým nastavovaním výšky, multimediálnym displayom, antivibračnými obrovskými stúpačkami, poloautomatickou prevodovkou s možnosťou radenia na riadidlách až po výkonný audio systém. Veľmi príjemným detailom pri jazde na SPYDERi je aj taká “drobnosť” , že pri zastavení nie je nutné dávať nohy dole zo stroja a udržiavať jeho hmotnosť 😄. Naopak malým negatívom je citlivosť stroja na vyjazdené koľaje, síce nespôsobia žiadnu dramatickú nestabilitu, avšak nepríjemný pocit pre jazdca s menšími skúsenosťami sa dostaviť môže. Je to však len o zvyku, rovnako ako pri prejazde nerovností si jazdec musí zvyknúť prechádzať cez nerovnosti nie stredom , ale jednou tretinou stroja. Vzhľad stroja asi komentovať netreba, naozaj budete všade stredobodom pozornosti, zvlášť ak si pri jazde doprajete výkonné audio pekne nahlas 😁. 

Úložné priestory sú vzadu na stranách, vzadu hore centrálny veľký odnímateľný kufor a vpredu kufor podobne ako má audi R8 😆. Sú dostatočne objemné pre cestovanie vo dvojici, aj keď samozrejme definícia štýlu jazdy na tomto stroji ho predurčuje skôr na cestovanie s využitím hotelov ako pre stanovanie 😉. Keď už hovoríme o spolujazdcoch, z mojej osobnej skúsenosti môžem povedať, že spolujazdci, ktorí majú s jazdou na motorke ako pasažieri problém (kvôli náklonom a ďaľším špecifickým prejavom motocykla), sú ako pasažieri na SPYDERi úplne v pohode 😅. Ak by som mal pri jazde spomenúť ešte jeden veľký rozdiel oproti jazde na motorke, tak na SPYDERi sa nedá obiehať ako na motorke, jednoducho zabudnite na myšičky. Spyder so svojou šírkou 1554 mm je o 45 cm širší ako BMW GS Adventure (kde je šírka kufrov 1100 mm). Ďaľším špecifikom SPYDERu je pomerne významná komunita, ku ktorej sa väčšina jazdcov hrdo hlási, preto obvykle nestretnete samostatný SPYDER, ale väčšinou hneď niekoľko strojov spolu 🤣. Vzhľadom k tomu, že moto komunita je už extrémne veľká, a už stratila svoju jedinečnosť. V prípade SPYDERu bude komunita ešte dlho prísne vyhranená a jedinečná, preto sa väčšina majiteľov SPYDER v jednej krajine navzájom poznajú osobne. Myslím, že je to v tejto šialene rýchlej a anonymnej dobe veľmi príjemný prvok.

Scroll to Top

×