Test 3 Can-am Traxter HD10 XMR

**1000 km TEST** Can Am TRAXTER HD10 XMR 😎 .

 Prinášame Vám foto a skúsenosti z nášho rozsiahleho testu tohto ultimátneho stroja. Traxter vo všetkých prevedeniach má neskutočné terénne a úžitkové vlastnosti a model XMR ho posúva do ďalšej dimenzie. Je to dimenzia, kde aj skúsenému offroad jazdcovi sa doslova rozum zastavuje nad tým, čo táto mašina v teréne dokáže. Väčšina testu prebehla v zimných mesiacoch, čiže sme Traxter preverili v naozaj náročných podmienkach.

Motor :

…osvedčený motor ROTAX s objemom 976ccm V-Twin s výkonom 61lW (82 koní) s nasávaním cez zvýšené sanie (šnorchel) je nekompromisný a svojím výkonom presvedčí aj náročných jazdcov. V teste sme absolvovali veľmi veľa strmých úsekov s množstvom snehu často viac ako 30-40 cm a výkon sa v tomto prípade pri použití tak extrémnych pneumatík ako má XMR naozaj hodí 😉. Treba samozrejme rátať s tým, že spotreba paliva sa pri takto extrémnom použití dostane na hranicu čísel, kde lepšie to nepočítať 😁. Odmenou je však široký spontánny úsmev na perách jazdca, ktorý odbočil na cestu, ktorá je pre väčšinu kolesových strojov “nezjazdná” 😎.

Podvozok :

…Špeciálne ramená a extrémne zosilnené tlmiče (zdvih ramien je pritom paradoxne o1″ menší ako pri modeli XU) modelu XMR zaručujú tejto šialenej mašine oveľa väčšiu svetlú výšku ako pri klasickom modeli XU, čo je v kombinácii s pneumatikami ITP Cryptid vo veľkosti 30″ (76cm) kľúčové pre prejazd hlbokého snehu, blata a nerovností. My sme po úvodnom testovaní zvolili nastavenie VPREDU : 3/5 tvrdosti a VZADU 2/5 stupňov tvrdosti, teda nepoužili sme najvyššiu výšku a tvrdosť strún tlmičov, nakoľko stroj jazdil väčšinou prázdny s jednou osobou. Špeciálne tvarovanie ramien zaručuje okrem výšky stroja aj pomerne široký voľný priestor “pod bruchom”.

Pneumatiky :

…ITP Cryptid je naozaj šialená pneumatika do najťažšieho terénu, ideálna pre mäkšie povrchy (sneh, blato), ale zďaleka sa nestratí ani na tvrdších povrchoch, za čo vďačí pomerne mäkkej zmesi, ktorá zaručuje naozaj výbornú priľnavosť aj na mokrých skalách. V blate a snehu táto pneumatika vďaka čiastočne negatívne zakončenému vzoru výstupkov dokáže doslova plávať a tým pádom nadľahčovať stroj, čo znamená, že pri dostatočných otáčkach kolies a dynamike stroja sa v mäkkom teréne neprepadávate tak výrazne ako na klasických offroadových pneumatikách. Stroj je štandardne vybavený rozmerom VPREDU : 30 x 9 x 14 ” a VZADU : 30 x 11 x 14″. My sme na asi v polovici testu objednali a obuli dopredu rovnako široké pneumatiky ako vzadu, samozrejme namáhanie prednej nápravy je teraz o niečo väčšie, ale rovnako prejazdnosť sa výrazne zlepšila. Je však potrebné počítať s troch výraznejšou odozvou do volantu. Treba tiež spomenúť, že pneumatiky sú oveľa odolnejšie a masívnejšie ako klasické a znesú pomerne nízky tlak, čo je v ťažkom teréne veľmi pozitívna vlastnosť. My sme testovali s tlakom VPREDU : 0,4 BAR a VZADU : 0,2 BAR

Exteriér :

…k dizajnu tohto modelu asi nie je potrebné nič písať, skrátka krásny a agresívny dizajn “na jedničku” s exkluzívnou farebnou kombináciou zaručí, že Vaše XMR obdivuje naozaj každý 😎

Interiér :

…je identický s modelom XU, priestranný a komfortný, avšak sedadlá sú komfortnejšie so štýlovým logom XMR a disponujú veľmi príjemným bočným vedením, čo oceníte v ťažšom teréne. Pred šoférom sa na rozdiel oproti modelom XU nachádza ďalší plnohodnotný úložný priestor s integrovaným výstupom USB pre nabíjanie (ostatné modely majú v tomto priestore nádobku na brzdovú kvapalinu)

Pohon :

…model XMR má oproti modelu XU navyše jazdné režimy TRAIL a MUD, ktorých elektronický systém pomáha prekonať tie najťažšie prekážky podľa zvoleného režimu jazdy. Ďalej má model XMR navyše prednú uzávierku so 100% účinkom, ktorú ovláda jazdec tlačidlom rovnako ako zadnú uzávierku, čo je obrovský prínos v naozaj extrémnych situáciách.

Pocity profesionálneho offroad jazdca po 1000 km v teréne :

Už pri nastupovaní do tohto stroja sa mi jemne zdvihol tep, pretože samotný vzhľad stroja a pneumatík dáva tušiť, že bude veľká zábava, časté zimomriavky a zrejme veľký problém nájsť prekážky, ktoré by túto beštiu znervóznili 😁. Preto sa nebudem sústrediť na vlastnosti, ktoré má každý Traxter, o priestrannej veľmi odolnej kabíne, o úžitkových vlastnostiach, ani o spoľahlivosti, ale zameriam sa striktne na rozdiely modelu XMR oproti modelu XU.

Komfort jazdy po bežných cestách je samozrejme o niečo nižší ako pri modeli XU, predovšetkým kvôli extrémnym pneumatikám. Prejav pneumatík je hlučnejší o cca 30-50%, čo som však samozrejme predpokladal a nijako ma to nevyrušovalo, nakoľko je tento stroj určený pre extrémnu jazdu v extrémnom teréne a počas presunu po asfaltových cestách som im rád tieto prejavy odpustil. Akonáhle sa však presuniete mimo spevnené cesty začína extrémna zábava a pocit spokojnosti s investíciou do tohto stroja 😎.

Prekážky, ktoré sme absolvovali s modelmi XU už opatrnejšie a obozretne si v XMR vlastne ani neuvedomíte. Pokiaľ by sme nebrali do úvahy faktor rozdelenia sily, tak s pohľadu trakcie potrebujete zapnúť pohon 4×4 na XMR až v prípadoch, kde už XU začína mať problémy aj s pohonom 4×4 😄. S vedomím zvýšenej odolnosti ramien, tlmičov a celého podvozkového systému si dovoľujem aj agresívnejšiu jazdu po nerovnostiach a menšie skoky v prípade potreby vyššej dynamiky pri prekonávaní extrémnych výjazdov nie sú problém.

 Samozrejme vzhľadom k väčšej výške je nutné toto zohľadniť pri bočných náklonoch, hoci stabilita je naďalej výborná, je o niečo nižšia ako pri modeli XU, nie je to však nič, čo by ma extrémne znervózňovalo, nakoľko s takto vysokým podvozkom zas nemusím toľko manévrovať a obchádzať prekážky v extrémnych náklonoch 😎.

Čo sa týka udržania smeru a ovládania, je nutné rátať s trochu väčším oneskorením pohybu volantu z dôvodu veľkej pneumatiky s obrovským dezénom. Čo ma nesmierne teší, je fakt, že v extrémnom stúpaní s podkladom cca 30 cm snehu mám dostatok výkonu aj s takouto extrémnou pneumatikou a viem vyvinúť dostatočnú dynamiku. Neskutočne ma tešilo, že v prípade, kedy už v hlbokom snehu naozaj musím použiť navijak, je toto nutné obvykle len na vzdialenosť cca 0,5-1m a ďalej už obvykle dokáže Traxter pokračovať opäť sám J . Jednoducho prejazdnosť v hlbokom mäkkom podklade a dramatické prudké výjazdy aj na veľmi nespevnených povrchoch patria k dominantným vlastnostiam tohto modelu.

 

Spotreba paliva je pri modeli XMR o niečo vyššia, vzhľadom k extrémnym pneumatikám, podľa mojich meraní je to v bežnom teréne o cca 1-2,5 L / 100 km viac ako pri modeli XU. Upozorňujem na obozretnosť pri dynamickej jazde v zákrutách na spevnených povrchoch (asfalt) v prípade podhustených pneumatík a mäkšom nastavení podvozku. Stroj sa v tomto prípade samozrejme kvôli mierne vyššiemu ťažisku viac nakláňa a viem si predstaviť pri extrémnej jazde aj prípadné prevrátenie. Hranicu stability však stroj napovie pocitom jazdca prehľadne a včas. Jedna vlastnosť je síce spoločná pre všetky modely Traxtera, ale je tak úžasná, že ju spomeniem. Je to extrémne malý polomer zatáčania, tento stroj sa dokáže otočiť doslova na pár metroch a to doslova. V zásade som nenašiel miesto, alebo úzku lesnú cestu, kde by som sa nedokázal otočiť J . Vrátim sa ešte k stabilite stroja, aj keď som napísal, že je o máličko menšia ako pri modeli XU, treba podotknúť, že hovoríme o naozaj veľkých náklonoch, ktoré si trúfnu len skúsenejší šoféri. Na záver by som zhodnotil, že som s terénnymi vlastnosťami modelu XMR nadmieru spokojný a v prípade, že potrebujete naozaj nekompromisné terénne SSV, tak Traxter XMR bude pre vás tou správnou voľbou.

Zopár foto z nášho testovania :

Pri fotografovaní hraničných situácií je lepšie ak nie je jazdec sám, nakoľko vystúpiť a opätovne nastúpiť takto „zaparkovaného“ Traxter je naozaj komické a náročné 😀

 

Návrat hore
Scroll to Top

×