Test Can-am Outlander 6x6 450 PRO+

Can Am Outlander 6×6 450 PRO+
prvé bližšie zoznámenie s týmto strojom prebehlo pri západe slnka 😎 nebola to náhoda, úmyselne “som si nechcel príliš vidieť stroj”  . Prvé, čo vás napadne keď osedláte Can Am 6×6 a vyrazíte je, že Vám niekto potajomky namontoval na štvorkolku vzduchový podvozok z Audi A8 LONG, tento stroj je neskutočne pohodlný a zodpovedne filtruje všetky nerovnosti, a tým myslím aj tie väčšie (cca 20 cm výmole). Doslova máte pocit, že štvorkolka má vpredu žehličku a žehlí terén pred Vami  . A pritom má tento stroj v prevedení PRO+ o málinko tuhší podvozok, avšak treba tiež poznamenať, že prvý test prebehol s deaktivovaným zadným stabilizátorom. Manévrovanie je aj pri vyšších rýchlostiach po nerovnostiach prekvapivo ľahké a presné (stroj je vybavený dynamickým posiľňovačom riadenia s nastaviteľnou podporou DPS).

Čo ma ale prekvapilo najviac bolo, že polomer zatáčania je pocitovo oveľa menší ako pri modeli 6×6 1000. Jednoducho povedané ani pri potrebe otočiť sa, alebo prudko zatočiť sa táto 6×6 nebráni tak vzdorovito ako jej väčšia sestra, a to dokonca ani na tvrdých povrchoch (suchý asfalt) a celkom ochotne a na prijateľnom polomere dokáže relatívne prudko zatočiť (v prípade potreby športovejšej jazdy odporúčam predné pruženie nastaviť na tvrdšie). Dôvodom je fakt, že rozdiel v hmotnosti medzi 6×6 1000 a 6×6 450 je cca 133 kg, čo je na štvorkolku naozaj veľa. Samozrejme väčšina tohto rozdielu je kvôli oveľa menšiemu motoru v strede a vpredu a táto hmotnosť sa vo veľkej miere prejaví predovšetkým na prednej náprave pri zatáčaní.

A tu sa dostávame k dôvodu, prečo som si vybral večerný test, keď sa totiž priveľmi neobzeráte na stroj, máte pri bežnej jazde pocit, že jazdíte na klasickej štvorkolke, len oveľa komfortnejšej a v prípade jazdy po asfalte a ubratí plynu trochu viac vnímate hluk kolies, nakoľko ich je 6  . Čo sa týka motora ROTAX 450 jednovalec, tento má o 8kW menší výkon ako o triedu vyšší dvojvalec s obsahom 570 (v skutočnosti hardvérovo 650). Pocitovo som mal pocit, že rozdiel výkonu je menší, teda prekvapenie v prospech 450, samozrejme v náročnejších výjazdoch som používal redukciu , čiže stupeň “L”, ktorý má prevedenie PRO (pre modelové roky 2021+ označenie XU), toto však odporúčam aj na silnejších strojoch, aj v prípadoch, kedy sa jazdcovi zdá, že si s výjazdom výkonovo štvorkolka poradí aj na stupni “H” , nakoľko preradenie na “L” výrazne šetrí variátor a remeň variátora.

Tu by som rád spomenul, že stupeň “L” je na modeloch PRO/XU sériovo dodávaný so silnejším prevodom ako ostatné modely. Priebeh výkonovej krivky je príjemný a plynulý aj vďaka elektronickej regulácii plynu ITC, hoci pre model 450 nie je k dispozícii prepínanie palivových máp (nie je potrebné). Typický prejav jednovalca si viacmenej všimnete len pri naštartovaní a na voľnobeh, počas jazdy je prejav naozaj kultivovaný a skoro by som ho prirovnal k dvojvalcu, hoci výkon je samozrejme o niečo menší a reakcia plynu trochu pomalšia. prekvapivo však v stredných otáčkach , kde sa môže na prvý pohľad zdať, že motoru “dochádza dych” dokáže veľmi pružne akcelerovať do vysokých otáčiek aj pod záťažou. Za zmienku stojí aj skutočnosť, že na relatívne rýchlej horskej ceste so zasneženým povrchom sa pri zapnutom pohone 4×4 (všetky 4 zadné kolesá) dá slušne a veľmi komfortne driftovať  .

Prvý test zhrniem tým, že je to veľmi príjemný stroj na bežné jazdenie v náročnom teréne s oveľa vyššou bezpečnosťou, pričom o úžitkových vlastnostiach asi hovoriť netreba. Nikdy z neho síce nebude pretekár, ale na to ani nie je určený, to však neznamená, že je to ľeňochod, dokáže vás odviezť naozaj svižne. Treba poznamenať, že napriek tomu, že sme testovali jednomiestnu verziu sme neodolali vyskúšať ju aj vo dvojici (jazdec 80kg, spolujazdec 52kg) – pri klasickej štvorkolke by som to nikdy neurobil okrem predpisov predovšetkým kvôli bezpečnosti a kvôli ťažisku, ale v tomto prípade posledná náprava dodáva nadmieru stability v akomkoľvek výjazde a musím povedať, že naozaj nešlo o núdzový odvoz spolujazdca, ale o komfortnú jazdu vo dvojici nakoľko je sedadlo dostatočne dlhé pre dvoch primerane veľkých pasažierov a priestor pre nohy je tiež akurát. Pri jazde so spolujazdcom som asi najviac pociťoval deaktiváciu stabilizátora, ktorý sme však nechali napriek tomu vypnutý, nakoľko presuny po asfaltových cestách boli minimálne a v teréne deaktivácia stabilizátora výrazne pomáha. Samozrejme v ponuke máme aj prevedenie MAX v kubatúre 650 a 1000, čiže oficiálne verziu pre dvoch. V prípade, že potrebujete pracovitý stroj s obrovskou dostupnosťou skoro za cenu klasickej štvorkolky je to myslím veľmi dobrá voľba. Testovací stroj bol vybavený nasledovnými doplnkami : Plastová korba (vaňa), predný štít s vysokým sklom, vpredu kufor 45L, dodatočné brašny, držiaky lopaty a lopata, držiak motorovej píly a píla, lemy blatníkov.

Scroll to Top

×