Test - Sea-doo RXP 300 X-RS

Vodné skútre už neodmysliteľne patria k letným vodným športom aj v našich zemepisných polohách, to je neodškriepiteľný fakt. Keďže model RXP 300 stojí na samom vrchole športových strojov a v roku 2021 bol tento model významne zmodernizovaný a vyladený, vybrali sme ho do nášho testu. Test trval do tejto chvíle dve plné sezóny, spolu cca 110 hodín. Každý rok sme použili nový stroj, približne s rovnakým nájazdom za sezónu. RXP má od roku 2021 úplne nový dizajn trupu, pričom sa zmenilo ťažisko stroja posunutím motora, a tiež je zmenená geometria trupu a samotný dizajn. Jazdné vlastnosti sú priam neuveriteľné, ale o tom neskôr 😊

Sea-doo RXP 2021

Sea-doo RXP2022

Vhodnosť stroja na bežné (rodinné) jazdenie.

Paradoxom je, že napriek športovému určeniu tohto stroja má úložný priestor väčší ako jeho väčší brat RXT 300 (3 miestny). Celkový úložný priestor v športovo/turistickom RXT je cca 99L oproti obrovskému 154L úložnému priestoru RXP. Samozrejme samotný prístup k úložnému priestoru je lepší na RXT vďaka odklápaniu obrovského veka spolu s riadením. Na RXT je prístup do úložného priestoru priamo zo sedadla stroja. V prípade RXP je veko úložného priestoru o niečo menšie a je štandardne vpredu, čiže kvôli prístupu je potrebné sa postaviť zo sedadla.  Ďalší úložný priestor je pred jazdcom a ten je opäť omnoho väčší ako pri modeli RXT (cca 10L = RXP oproti cca 3L = RXT). Súčasťou príručného priestoru pred jazdcom je vodotesná skrinka na mobil s možnosťou nabíjania cez USB port.

Čo sa týka komfortu jazdy je veľmi podobná, tak nie rovnaká ako pri modeli RXT. Športový charakter RXP nijako neotravuje ani nezhoršuje komfort jazdy ani v prípade spolujazdca. Sedadlo spolujazdca je však samostatný doplnok, keďže sa RXP dodáva len so sedadlom jazdca a športovou opierkou. Pri športovejšej jazde však treba počítať s väčším „špliechaním“ stroja na posádku, ale naozaj to nie je nič dramatické 😊.

Stabilita stroja je neuveriteľná, predovšetkým v zákrutách, ale aj pri priamej jazde je stabilita extrémna. Tento faktor definuje RXP bez akýchkoľvek problémov aj na ťahanie lyžiarov, nafukovačiek atď. Treba však poznamenať, že štandardne je RXP ako všetky skútre vybavené ťažným hákom, avšak oficiálne nie je možné použiť pylón na ťahanie lyžiarov. My sme však zistili, že po malej úprave sa dá pylón namontovať. Toto obmedzenie vychádza z predpisov pri ťahaní, ktoré určujú, že vzadu na stroji musí sedieť spolujazdec otočený tvárou k lyžiarovi, avšak keďže sa RXP dodáva s jedným sedadlom, výrobca nevie zabezpečiť ani prinútiť majiteľa aby si dokúpil sedadlo a použil pylón v súlade s predpismi. Preto bolo jedinou možnosťou vylúčiť pylón z doplnkov pre tento stroj, ale ako som napísal, technicky ho namontovať vieme a aby sme nemotivovali zákazníkov k porušovaniu predpisov, pylón zákazníkovi namontujeme len v prípade kúpy sedadla 😊.

Čo sa týka spotreby paliva je tento stroj skoro identický, dokonca pri rodinnej jazde ešte úspornejší ako model RXT vďaka menšej hmotnosti a kratšiemu trupu. Motor pre RXP a RXT je identický. Ako vo všetkých Sea Doo je použitý špičkový motor ROTAX . V tomto prípade je to štvortaktný trojvalcový motor s prepĺňaním kompresorom s objemom 1,6L a používa označenie 1630 ACE a disponuje výkonom 300 koní. Display je od roku 2022 úžasný, obrovský a plnofarebný LCD s veľkosťou 7,8“ a opäť identický ako pri modeli RXT. Rovnako je to aj s pripojením cez BT a možnosťou AUDIO systému. RXP aj RXT môže byť dodané s, alebo bez AUDIO systému a rovnako je ho možné neskôr domontovať ako doplnok. My sme v oboch prípadoch jazdili na stroji s AUDIO systémom. Musím konštatovať, že tento doplnok dáva zábave na vode nový rozmer a dnes si už jazdu bez AUDIO systému neviem predstaviť.

Výhľad cez spätné zrkadlá je veľmi podobný ako pri RXT a celkovo veľmi dobrý. Ovládače sú tiež de facto identické ako pri RXT, intuitívne a s dobrou ergonómiou. Samotné riadidlá nie sú nastaviteľné, ale nastaviteľný stĺpik riadenia je v ponuke je doplnok. Nastavovanie riadidiel je štandardne vo výbave stroja RXT, avšak nie axiálne, ale radiálne (to znamená, že sa s výškou mení aj sklon riadidiel). V prípade RXP to pri športovej jazde nie je potrebné, ale kvôli ťahaniu v stoji sme si nastaviteľný stĺpik na model RXP 2022 namontovali. V prípade jazdy v stoji je pri zdvihnutí riadidiel jazda komfortnejšia, avšak neskôr sa ukázalo, že túto funkciu používame veľmi zriedkavo. 

Veľmi príjemným zistením bolo, že spotreba paliva sa pri rodinnej jazde (výlet, ťahanie nafukovačky) posunula jemne pod hranicu väčšieho brata RXT. Reálne sa pri normálnej, dokonca jemne svižnej jazde spotreba pohybuje okolo 18L/hod čo je pri výkone 300koná veľmi príjemné číslo.

Vhodnosť stroja na športové jazdenie.

Keďže RXP bol skonštruovaný ako ultimátny športový stroj, je jeho charakter naozaj v prípade prepnutia športového režimu a skúseného jazdca naozaj brutálny. Prepnutím športového režimu motora a zmenou nastavenia sklonu VTS  sa z tohto baránka stáva beštia, ktorá dokáže všetko, čo jazdec zvládne. Športové ambície tohto stroja siahajú tak vysoko, ako sa len dá.

Nie je žiadnym tajomstvom, že v pretekoch svetového pohára používa tento stroj väčšina jazdcov z celého sveta. O neskutočné zrýchlenie sa okrem výkonného motora stará aj špeciálna funkcia LAUNCH control, ktorá zabezpečí, že VTS sa variabilne nastavuje počas jazdy do tej najefektívnejšej polohy. Tento režim sa dá nastaviť na jeden štart, alebo na viacero štartov. Zákruty a zatáčanie stroja všeobecne sú jedným z najväčších prekvapení, ktoré sme za posledné roky pri vodných skútroch zažili 😊. RXP totiž zatáča s takou presnosťou a istotou, že menej skúsený jazdec sa toho môže až zľaknúť. My sme po dokonalom zoznámení sa so strojom (1/3 sezóny intenzívneho jazdenia) dokázali zatočiť do pravouhlej zákruty v rýchlosti až 83 km/h, a predpokladám, že športový jazdci dosahujú ešte väčšie rýchlosti v zákrutách. Tento údaj znie šialene, stále hovoríme o zákrute na vode 😊. Musím ale povedať, že je to neskutočný adrenalín a radosť z jazdy ak si je jazdec vedomý, že sa k limitu stroja ešte ani nepriblížil, pričom už prekračuje limit svojich schopností. Zhrnul by som to tak, že RXP vás skrátka pri športovej jazde nemôže sklamať, maximálne zrýchlenie vás bude desiť niekoľko týždňov, kým si zvyknete a komfort ktorý vás bude príjemne prekvapovať stále…

FUN faktor, alebo adrenalínová zábava s RXP

Dostávame sa k tomu, prečo si kupujú RXP adrenalínový šialenci 😊. FUN faktor tohto stroja je jeho najväčšou doménou pre užívateľa s adrenalínovým srdcom a v tomto porovnaní posúva RXP svojho väčšieho brata RXT doslova na vedľajšiu koľaj 😊. Spôsob akým sa dokážete s týmto skútrom vyblázniť sa ťažko opisuje slovami, napadajú ma slová ako famózne, šialené, brutálne a neuveriteľné. Nás osobne najviac teší jeho hravosť. Žiadny z manévrov a kúskov, ktorý chcete vyskúšať vám RXP neodoprie, a okamžite zareaguje so slovami : „poďme na to“ 😊. Ľahkosť s akou sa dokáže vyšvihnúť celý stroj z vody už na 30cm vysokej vlne je neuveriteľná, okamžite po pridaní plynu vás katapultuje do výšky a s absolútnou istotou dopadá naspať na hladinu, a to dokonca aj v zákrute. Na nasledujúcom zábere je skok z vody na minimálnej asi 30-50 cm vlne.

 Skákanie s týmto strojom na väčších vlnách (na mori) je neskutočnou zábavou a adrenalínom. My sme si vyskúšali max asi 2m vlny, na ktorých nás RXP katapultovalo približne do 3-5m výšky (zadok stroja od hladiny), čo je na prvý pohľad desivé, ale pri správnej technike je opätovný dopad na hladinu z takejto výšky stále absolútne bezpečný a komfortný. Nezanedbateľným aspektom je aj fakt, že pri jazde na mori a bežných 0,5m vlnách nie ste ani vo vysokých rýchlostiach „vytrasený“ . Bežne cestujeme v takýchto vlnách rýchlosťou okolo 80 km/h. V prípade skúseného jazdca nie je problém dosiahnuť maximálnu rýchlosť aj na vlnách, pričom s RXP hovoríme o rýchlosti 120 km/h (na pokojnom mori aj viac). Pre neznalých problematiky rýchlosť na vodnom skútri si pre lepšie pochopenie vynásobte 2x. To znamená, že pocitovo máte na vode pri rýchlosti 100 km/h dojem akoby ste šli autom cca 200 km/h. Skákanie samozrejme nie je jediným benefitom tohto stroja pri FUN jazdení. Vývrtky, stojky, otočky na mieste a veľa ďalších figúr je pre túto mašinu samozrejmosť a žiadnu „parádičku“ vám neodoprie, naopak poctivo a ochotne vás prevedie akoukoľvek situáciou.

V neposlednom rade by som spomenul aj dizajn stroja a farebné vyhotovenie jednotlivých modelov. Je naozaj krásny, z jeho tvaru cítiť silu a obratnosť a farebné vyhotovenie mu dodáva jedinečnosť. Obsluha RXP nie je nijako náročná ani pre začínajúceho jazdca, hoci spomeniem minimálne upozornenie, že prepínanie režimov do turistického, alebo nebodaj ŠPORT odporúčam poriadne zvážiť pokiaľ ide o začiatočníka a radšej počkať, kým sa so strojom jazdec poriadne zoznámi. V neposlednom rade spomeniem aj príjemný fakt, že je RXP oproti svojmu väčšiemu bratovi RXT kratšie, a preto manipulácia s ním, či už na vode, alebo na vozíku je jednoduchšia. Na záver spomeniem niektoré originálne doplnky, ktoré odporúčam po kúpe tohto stroja doplniť :

  • Hĺbkomer (je dôležité, v akej hĺbke sa pohybujete, jednak kvôli prípadnému poškodeniu trupu, a jednak kvôli prípadnému nasatiu kameňov do turbíny stroja) bezpečná hĺbka pre pomalú jazdu je cca 1m a bezpečná hĺbka pre akceleráciu je cca 2m
  • Organizéry do úložných priestorov (pri agresívnej jazde nebudete mať všetky veci rozhádzané a lepšie si viete zorganizovať poriadok)
  • Audio systém (ak ste si kúpili stroj bez AUDIO systému a nechcete ho používať len na preteky, odporúčam AUDIO, pridáva zábave na vode ďalší rozmer)
  • Sedadlo spolujazdca (ak sa chcete o zábavu na vode podeliť s ďalším pasažierom, je to určite doplnok, ktorý zvýši efektivitu stroja)
  • Nastupovací schodík (je to doplnok, ktorý montujeme vždy ako prvý, nastupovanie z vody je oveľa jednoduchšie)

Samozrejme doplnkov pre tento stroj je omnoho viac, ale tieto som považoval za dôležité spomenúť .

V prípade, že chcete športový stroj s použitím aj pre rodinu ako víkendový a ste užívateľ, ktorý sa uspokojí len s tým najlepším, je pre Vás Sea Doo RXP 300 X-rs tou najlepšou voľbou, za tým si stojíme.

Kompletné technické špecifikácie, rozmery a dostupnosti strojov pre nasledujúcu sezónu sa dozviete na našom webe : www.brpzilina.sk

Videá z testovania :

Zopár fotiek z testovania :

Návrat hore
Scroll to Top

×